Sinds jaar en dag spelen hoeden een prominente rol in het Haagse. Niet alleen tijdens Prinsjesdag, wanneer veel politici met een hoed op naar de troonrede luisteren, maar ook tijdens het daaromheen georganiseerde Prinsjesfestival. En dan vooral tijdens de PrinsjesHatwalk. Sabine Nuijten nam na de editie van 2017 het stokje over van Martina Azmani als voorzitter van de festivalcommissie PrinsjesHatwalk en PrinsjesMarkt.
Hoe bent u bij de PrinsjesHatwalk betrokken geraakt?
‘Dr2 Events & Campaigns is een dochteronderneming van Dröge & van Drimmelen. Directeur Frans van Drimmelen was als vrijwilliger al actief binnen de gelederen van Prinsjesfestival. Vorig jaar was het bestuur op zoek naar een partij die de commissie van de PrinsjesHatwalk & PrinsjesMarkt kon ondersteunen bij de productie. Dit paste prachtig bij hetgeen wij als bureau doen. Na enkele verkennende gesprekken besloot ik ook als vrijwilliger toe te treden tot het festival, en wel als nieuwe commissievoorzitter. Gezien mijn affiniteit met mode voelde dit als een passende uitdaging. Dr2 Events & Campaigns biedt de commissie ondersteuning’.
Wat heeft de commissie dit jaar voor plannen?
‘Dit jaar vindt de Hatwalk plaats op 15 september van 15:00 tot 16:00 uur op het Plein. We willen dit jaar nog meer dat het een publieksevenement wordt voor groot en klein, waarbij de bezoekers kunnen genieten van een middag vol hoeden, muziek en show. Dit jaar opnieuw met aandacht voor politici, maar nu ook met aandacht voor de Haagse jeugd.’
Een vast onderdeel is de studentenwedstrijd, waarin studenten van diverse modevakscholen en kunstacademies uitgedaagd worden om een eigen hoed te ontwerpen. Het thema voor dit jaar is: ‘Hollands Licht’. De genomineerde hoeden worden geshowd en professioneel gejureerd en ook het publiek mag zijn mening geven.’
Waarom hebben jullie dit jaar voor het thema ‘Hollands Licht’ gekozen?
‘Ieder jaar wordt het thema van de PrinsjesHatwalk gekozen door het bestuur, op advies van de commissie. Het thema ‘Hollands Licht’ is gelieerd aan het Feest aan Zee dat dit jaar wordt gevierd, in verband met het tweehonderd jarig bestaan van Scheveningen als badplaats. Hollands Licht verwijst naar de adembenemende Hollandse wolkenformaties, de schoonheid van het samenspel van lucht, licht en water en schilderijen van de Haagse School. In de aanmeldingen zien we al dat dit leidt tot veel inspiratie.’
Wat kunnen mensen verder nog verwachten?
‘Traditiegetrouw sluit de PrinsjesHatwalk aan op de PrinsjesMarkt. Dit jaar zal hier veel te zien en te beleven zijn. De precieze invulling is nog in wording, maar via de sociale media houden we mensen hiervan op de hoogte.’
Het Prinsjesfestival draait op vrijwilligers. Wat is uw motivatie om hieraan mee te werken?
‘Het Prinsjesfestival staat voor de kern van onze maatschappij: de democratie. Samen dingen creëren, van elkaar leren en ook het grotere publiek deelgenoot maken van de mogelijkheden en ontwikkelingen in onze maatschappij. Daarom werk ikzelf als vrijwilliger mee. Ook veel dingen waar wij als onderneming voor staan, komen hierin samen. Daarnaast is het gewoon een hele leuke club mensen die fantastische activiteiten organiseert.’