Prinsjesfestival viert vijfjarig bestaan

Van donderdag 14 tot en met dinsdag 19 september – Prinsjesdag – wordt voor de vijfde maal Prinsjesfestival gevierd, het feest van de democratie. Dit jaar is het thema van het festival  ‘Tijd om elkaar te vinden; polarisatie – pacificatie 1916-2017’. De provincie Drenthe is dit jaar strategisch partner van het festival. De provincie opent tijdens het festival de Prinsjesambassade van Drenthe, dit keer in Internationaal Perscentrum Nieuwspoort.

In de dagen voorafgaand aan Prinsjesdag vormt de Haagse binnenstad het toneel voor meer dan 20 activiteiten. Ter ere van het vijfjarig bestaan wordt er op 11 september een tentoonstelling geopend in het Haagse stadhuis, waar een selectie van foto’s van de afgelopen jaren te zien zal zijn en uiteraard alle foto’s die de Prinsjesfotoprijs wonnen. De tentoonstelling is te zien van 11 september tot en met 2 november 2017.

Nieuw in 2017
Dit jaar kent Prinsjesfestival twee nieuwe activiteiten, die beiden aansluiten bij het thema ‘Tijd om elkaar te vinden’. Op donderdag 14 september wordt Prinsjeslab georganiseerd, in samenwerking met Logeion, beroepsvereniging voor communicatieprofessionals. Centraal staat de vraag hoe journalisten en voorlichters anno 2017 omgaan met ‘fact free politics’. En tijdens Prinsjesbelang op maandag 18 september kom je meer te weten over public affairs en lobbyen, kan je speeddaten met vakmensen op dit gebied of te rade gaan bij de Lobby Helpdesk.

Drenthe
De provincie Drenthe opent op donderdag 14 september de deuren van de Prinsjesambassade in Nieuwspoort. Later op de dag serveren Drentse sterrenkoks het Prinsjesdiner tijdens een diner van de provincie Drenthe. Tijdens Prinsjesfestival serveren verschillende restaurants rond het Binnenhof hun eigen Prinsjesdiner, geïnspireerd op het Drentse menu.

Tijdens het festival organiseert Drenthe vanuit de ambassade tal van ontmoetingen, met Kamerleden, bedrijfsleven, deskundigen, media en jongeren. Centraal staan het toekomstgerichte en innovatieve bedrijfsleven, de agrarische sector en regionale regie voor ruimte en energie. Ook presenteert Drenthe zich als echte grensregio, waarin samen met partners mooie resultaten worden behaald. Buiten laat Drenthe met (culturele) presentaties zien wat maakt dat mensen zo graag naar de provincie komen. Een stukje Drenthe in Den Haag, dat mag je niet missen.

Prinsjesrede
In de Kloosterkerk dragen acteurs van het Nationale Toneel vrijdagmiddag 15 september de beste inzendingen voor die binnen zijn gekomen voor de Prinsjesrede. De Prinsjesrede is een speechwedstrijd met dit jaar als onderwerp ‘Tijd om elkaar te vinden’. De Prinsjesrede is voor iedereen die geïnteresseerd is in retoriek, politiek, interactie tussen spreker en toehoorder, en de kunst van de voordracht.

PrinsjesHatwalk en -Markt, oefenshow Marechaussee
In het weekend van Prinsjesfestival zijn er verschillende publieksevenementen, waarvan de PrinsjesHatwalk en de PrinsjesMarkt op het Lange Voorhout de grootste zijn. Zaterdag 16 september, van 12.00 uur tot 18.00 uur brengen tientallen kraamhouders hun exclusieve hoeden, prachtige tassen, mode, juwelen en lekker eten aan de man op de Prinsjesmarkt. Natuurlijk is Drenthe hier ook aanwezig, met Drentse producten, culturele presentaties en een Drenthe Paviljoen.

Om 14.00 uur vindt op hetzelfde Lange Voorhout de spectaculaire oefenshow plaats van de Bereden Brigade van de Koninklijke Marechaussee.

Rond 15.00 uur start de PrinsjesHatwalk. Onderdeel van de show is de ontwerpwedstrijd: 6 studenten mogen een eigen ontworpen hoed showen, waarna de jury beslist wie er met de eerste prijs vandoor gaat. Naast de studenten krijgen ook 5 beginnende ontwerpers, die al een kleine collectie hebben, een plek op de catwalk. En wat is de PrinsjesHatwalk zonder de hoeden van politici en/of hun partners? Ook dit jaar wordt een kleine selectie van de hoeden van Prinsjesdag 2016 geshowd.

Prinsjesfilm
Zondagmiddag 17 september is het tijd voor Prinsjesfilm, in Pathé Buitenhof. Dit jaar is de Prinsjesfilm ‘The Good Postman’. het decor is een minuscuul dorpje in verval op de grens van Bulgarije en Turkije. De inwoners zien dagelijks Syrische vluchtelingen langs komen. Dat brengt de postbode op een idee: kunnen de nieuwkomers niet in het dorp blijven en zo helpen de kwijnende gemeenschap nieuw leven in te blazen? Hij stelt zichzelf verkiesbaar als burgemeester en maakt dat idee inzet van zijn campagne. Zijn tegenkandidaat wil de nieuwkomers weren en juist terug naar het communisme. Na afloop van de Prinsjesfilm is er een debat: compromissen sluiten over gevoelige thema’s, hoe doe je dat?

Prinsjescabaret
Maandagavond 19 september, de vooravond van Prinsjesdag, is het toneel voor het Prinsjescabaret. Dit jaar presenteert Jan Jaap van der Wal de avond. Op de bühne van theater Diligentia stellen Pieter Derks, Kiki Schippers en Kasper van der Laan het Nederlandse politieke landschap in hun eigen daglicht. De afgelopen jaren waren de voorstellingen van Prinsjescabaret steevast uitverkocht. In dit lustrumjaar van Prinsjesfestival is het aantal voorstellingen daarom uitgebreid. Naast de avond voor Prinsjesdag en de avond van Prinsjesdag zelf, is er dit jaar ook op zondagmiddag een voorstelling.

Prinsjeskind en Prinsjesborrel
De Koninklijke Schouwburg verandert op Prinsjesdag in het huis voor koningen en koninginnen! Op dinsdag 19 september opent de Schouwburg zijn deuren met een programma vol theater, Prinsjesdagspelletjes, workshops, de Kindertroonrede en nog veel meer. De foyer wordt, in samenwerking met ProDemos, omgetoverd tot Kinderrijk. Hier kunnen kinderen op de foto op de troon van Willem-Alexander, naar een muziektheatervoorstelling gaan of meedoen met Prinsjesdagbingo.

Op Prinsjesdag vindt ook de Prinsjesborrel weer plaats in Theater aan het Spui, waar jonge professionals elkaar treffen om na te praten over de Troonrede. De Prinsjesborrel is inmiddels uitgegroeid tot het jonge broertje van de VNO-NCW-borrel in Nieuwspoort. Dit jaar is er de mogelijkheid je aan te melden voor een masterclass Prinsjesdag. Verschillende sprekers vertellen vanuit hun perspectief over Prinsjesdag en hoe deze dag zich zal kunnen ontwikkelen.

Prinsjesprijzen
Traditiegetrouw worden tijdens het Prinsjesfestival ook verschillende prijzen uitgereikt: de Prinsjesprijs voor de persoon of personen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Nederlandse democratie (14 september) en de Prinsjesboekenprijs voor het beste politieke boek van 2016/2017 en de Prinsjesfotoprijs voor de beste politieke foto van 2016/2017 (15 september).

Prinsjesfestival kent nog veel meer activiteiten. Al die activiteiten zouden niet mogelijk zijn zonder de inzet van vele vrijwilligers, partners en financiers.